Počet záznamů: 1  

Česká secese

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Wittlich, Petr, 1932- - Autor
    Vydání 3., pozměněné - 493 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 27 cm
    ISBN 978-80-246-4495-0
    19.-20. století
     secesní umění  výtvarné umění
     monografie
    SignaturaB 58.910
    Umístění 7.035 - Umění novověku. Klasicismus, secese
    Česká secese
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( studovna ) jen prezenčněB 58.910   

    Údaje o názvuČeská secese / Petr Wittlich
    Záhlaví-jméno Wittlich, Petr, 1932- (Autor)
    Údaje o vydáníVydání 3., pozměněné
    NakladatelPraha : Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2020
    Fyz.popis493 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 27 cm
    ISBN978-80-246-4495-0
    Číslo nár. bibl.cnb003253827
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Předmět.hesla 19.-20. století * secesní umění - Česko * výtvarné umění - Česko - 19.-20. století
    Forma, žánr monografie
    Konspekt72/76 - Výtvarné umění
    MDT 7.035.93 , 72/76 , (437.3) , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru7.035 - Umění novověku. Klasicismus, secese
    Druh dok.KNIHY
    Česká secese
    V devadesátých letech 19. století se v Praze, podobně tomu bylo v Mnichově, Vídni či Berlíně, rozvinula činnost spolku mladých umělců, který vznikl jako „secese“ (odštěpení) z tradičních uměleckých struktur. Za svůj hlavní úkol si určil prosazovat nové moderní umění. Spolek výtvarných umělců Mánes se stal jádrem generačního seskupování a v roce 1896 zahájil vydávání vlastního periodika Volné směry. Od roku 1898, kdy otevřel první spolkové výstavy, byl již neopominutelným reprezentantem české výtvarné kultury. Pro uměleckou orientaci spolku byla hlavním příkladem soudobá Francie, pomáhající překonávat lokální nacionalistické zájmy, ale vedení časopisu a spolku, kde vynikali výtvarný a literární kritik F. X. Šalda, architekt Jan Kotěra, sochař Stanislav Sucharda a malíř Jan Preisler, sledovalo celou mezinárodní uměleckou scénu. Zápas o naplnění ideálu moderního umění ukázal potom plný význam pojmu „secese“, když další generace, nastupující po přelomové výstavě Edvarda Muncha v Praze (1905), vyvolala krizi svým příklonem k nejaktuálnějšímu kubismu. Tento dramatický vývoj českého umění je sledován jako postupné vyhraňování tří hlavních programových směrů: tendence naturalisticko-impresionistické, symbolistické a ornamentálně dekorativní. Realizovány byly separátně, ale jejich vzájemný vztah dává secesi hlubší umělecký smysl a narušuje obecné povědomí, chápající secesi zpravidla jako eklektický dekorativní styl, který odezněl s počátkem 20. století. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.