Počet záznamů: 1
Buber, Martin, 1878-1965 - Autor
Vydání první - 101 stran ; 20 cm
ISBN 978-80-7530-521-3
Schwingerová, Mária - Překladatel
filozofie dialogu život jednota skutečnost Bůh a člověk
dialogySignatura C 425.730 Umístění 14 - Filozofické směry a školy Unifikovaný název Daniel. Česky Údaje o názvu Daniel : rozhovory o uskutečnění / Martin Buber ; z německého originálu Daniel: Gespräche von der Verwirklichung přeložila Mária Schwingerová Záhlaví-jméno Buber, Martin, 1878-1965 (Autor) Údaje o vydání Vydání první Nakladatel Praha : Malvern, 2024 Fyz.popis 101 stran ; 20 cm ISBN 978-80-7530-521-3 Dal.odpovědnost Schwingerová, Mária (Překladatel)
Předmět.hesla filozofie dialogu * život * jednota * skutečnost * Bůh a člověk Forma, žánr dialogy Konspekt 14 - Filozofické systémy a hlediska MDT 141-021.364 , 128 , 111.82 , 111.61 , 2-184 , (0:82-83) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 14 - Filozofické směry a školy Druh dok. KNIHY Raný spis Daniel. Die Gespräche von der Verwirklichung (1913) bývá charakterizován jako zárodečný odkaz na později diferencovaně rozvíjenou filosofii Já a Ty, kvůli stylu a celkovému vyznění je však vnímán spíše jako určitá ozvěna Hölderlinova Hyperiona a Nietzscheho Zarathustry. Podkladem pěti poeticko-filosofických dialogů, v nichž dominuje postava jménem Daniel je téma uskutečnění, realizace. Tento pojem se u Bubera dotýká uskutečňování se nestvořeného skrze stvořené, a zvláště jeho lidské reflexe prostřednictvím „odpovědí“, tj. činů. Podrobněji je rozvíjen v kapitolách o zaměření, skutečnosti, smyslu, polaritě a jednotě. Na protikladu k „orientovanosti“, „obeznámenosti“, což je přístup k životu opírající se o zděděné jistoty, autor líčí realizaci, která není uskutečňováním nějaké „ideje“ skrze lidské působení (jak bylo někdy mylně chápáno i Buberovo pojetí uskutečňování Boha), nýbrž činěním světa skutečným pro božskou přítomnost – gottwirklich. K stavu mysli, jenž je jedním z předpokladů tohoto procesu, nás autor uvádí právě skrze iniciační možnosti dialogu, v němž se řeč dotýká podstaty. Účastníci vždy směřují k bodu prožitku smyslu – toho, co vyslovili, i sebe sama v rozvinutí do vzájemnosti; k transformaci. Každý rozhovor je zasazen do konkrétního prostředí (hory, město, divadlo, zahrada, moře), které hraje roli světa, jenž je střídavě objektem i subjektem, vstupujícím do vědomí podstatným způsobem. Proces duševního sjednocování se popisuje v jednotlivých fázích (sestup do propasti chaosu, nalezení směru a sjednocení sil na základě jediného zaměření), přičemž významný je dynamický prvek. Součástí „přemostění“ propasti je setkání s „tisícijmennou i bezejmennou polaritou veškerého bytí“ a vytvoření duševní jednoty zevnitř této tenze. Východisko je následně spojeno s duševní aktivitou „zaměřování se“, kterou lze srovnat s činností stvoření na rozdíl od pasivního spočívání. Vzniklá jednota neexistuje jednou provždy, nýbrž neustále pokračuje a obnovuje se. I Království Boží je tak „královstvím nebezpečí a odvahy, věčného začínání a věčného stávání se, otevřeného ducha a hluboké realizace, královstvím posvátné nejistoty“. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1