Počet záznamů: 1  

Gabriel Marcel


  1.  Bendlová, Peluška, 1931-2019 - Autor
    1. vyd. - Praha : Filosofia, 1993 - 103 s. ; 20 cm
    ISBN 80-7007-048-X (brož.)
      Blažejová, Hana, - Autor obálky
     Marcel, Gabriel, 1889-1973
     francouzská filozofie  filozofové
     studie
    SignaturaC 278.984
    Umístění
    Gabriel Marcel
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( příruční sklad )k vypůjčeníC 278.984   

    Info*RETROKATALOGIZACE - ZKRÁCENÝ ZÁZNAM*
    Údaje o názvuGabriel Marcel / Peluška Bendlová ; obálka Hana Blažejová ; typografie Martin Pokorný
    Záhlaví-jméno Bendlová, Peluška, 1931-2019 (Autor)
    Údaje o vydání1. vyd.
    Vyd.údajePraha : Filosofia, 1993
    Fyz.popis103 s. ; 20 cm
    ISBN80-7007-048-X (brož.)
    Číslo nár. bibl.cnb000083459
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchBibliogr. G. Marcela. - Odkazy na lit. - Pozn. - Životopisná data. - Obálka Hana Blažejová. - Vydavatel: Filozofický ústav Akademie věd České republiky
    Dal.odpovědnost Blažejová, Hana, 1937- (Autor obálky)
    Dal.odpovědnost Filosofický ústav (Akademie věd ČR) (Jiná role)
    Předmět.hesla Marcel, Gabriel, 1889-1973 * francouzská filozofie * filozofové - Francie
    Forma, žánr studie
    Konspekt14 - Filozofické systémy a hlediska
    MDT (44) , 101-051 , 14(44) , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Druh dok.KNIHY
    Gabriel Marcel
    Dr. Peluška Bendlová je pracovnicí Fil. ústavu AV ČR, věnuje se křesťanské a židovské filozofii dialogu a francouzskému modernímu myšlení obecně. Svůj zájem soustředí především na Teilharda de Chardin. Kniha věnovaná základnímu přiblížení myšlenek Gabriela Marcela se skládá ze studie nazvané Úvod do filosofie Gabriela Marcela, dále z výboru tří Marcelových textů (O mých základních záměrech, Transcendentno jako metaproblematika, Přítomnost a nesmrtelnost), přehledu životopisných dat G. Marcela a seznamu základních Marcelových děl. P. Bendlová nejprve vymezuje směr, ke kterému se Marcel přikláněl - rezervovaně se stavěl k řazení mezi existencialisty a sám se přikláněl k názvu „křesťanský sókratismus“, „hlavně ve smyslu novosókratovského dialogu mezi „já“ a „ty“ k odhalení pravého bytí“ či k názvu „konkrétní filosofie“. Toto označení znamená odmítnutí „-ismů“, tj. schematické topologizace dějin myšlení. Bendlová dále hovoří o vztahu Marcela k Fichtemu, Schellingovi, Kierkegaardovi a dalším. V podkapitolce Divadlo a hudba poukazuje na mnohostrannost Marcelova talentu, která ovlivňuje jeho filosofické myšlení. Upozorňuje na Marcelovo téma vnitřního odcizení a hlavně na jeho vztah k náboženství, resp. jeho konverzi ke katolictví. Hovoří o Marcelově rozlišení první a druhé reflexe, která vede k další distinkcím (být-mít, tajemství-problém, zvědavost-nepokoj...). Věnuje se především jeho fenomenologii „mít“. Ve vztahu k „mít“ rozebírá další Marcelovo velké téma, téma tělesnosti. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.