Počet záznamů: 1  

Pan Tadeáš, čili, Poslední zájezd na Litvě


  1.  Mickiewicz, Adam, 1798-1855 - Autor
    Vyd. v SNKLHU 1. - Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955 - 372 s.
    Knihovna klasiků Spisy Adama Mickiewicze ;
      Krásnohorská, Eliška, - Překladatel   Krejčí, Karel, - Autor úvodu atd.
     polská poezie
    SignaturaN/A
    Pan Tadeáš, čili, Poslední zájezd na Litvě
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( sklad )k vypůjčeníC 21.225   
    Na Sadech - dospělé ( naučná ) k vypůjčeníN/A   

    Info*RETROKATALOGIZACE - ZKRÁCENÝ ZÁZNAM*
    Údaje o názvuPan Tadeáš, čili, Poslední zájezd na Litvě : veršovaná šlechtická historka z r. 1811 a 1812 ve dvanácti knihách / Adam Mickiewicz ; [z polského originálu přeložila Eliška Krásnohorská ; překlad revidoval, předmluvu a poznámky napsal Karel Krejčí]
    Záhlaví-jméno Mickiewicz, Adam, 1798-1855 (Autor)
    Údaje o vydáníVyd. v SNKLHU 1.
    Vyd.údajePraha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955
    Fyz.popis372 s.
    Číslo nár. bibl.cnb000719927
    Edice/vedl.záhl. Mickiewicz, Adam, 1798-1855. Spisy Sv. 3
    Edice Knihovna klasiků (Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění)
    Dal.odpovědnost Krásnohorská, Eliška, 1847-1926 (Překladatel)
    Krejčí, Karel, 1904-1979 (Autor úvodu atd.)
    Forma, žánr polská poezie
    Konspekt821.162.1 - Polská literatura
    MDT 821.162.1-1
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Druh dok.KNIHY
    Pan Tadeáš, čili, Poslední zájezd na Litvě
    Citovou náplň "Pana Tadeáše" tvoří stesk po nenávratně mizejícím světě bývalé republiky polské, který se mísí s humorem, jímž básník zlidšťuje své postavy. Zásadní význam pro ideologii díla má postava mnicha Robáka: M. zobrazil Robákův hluboký přerod z člověka minulosti, obtíženého hříchy starého šlechtického Polska, v člověka budoucnosti, který se postupně zbavuje předsudku ohraničeného kastovnictví a dává se cele do služeb národně osvobozeneckého boje. Ideovým vyvrcholením díla je osvobození sedláků v závěrečných obrazech, které jsou svědectvím toho, jak úzce M. spojoval boj národní s bojem sociálním. Hlubokou lásku k vlasti zde provází i ušlechtilý vztah k jiným národům, zejména k národu ruskému; tyto city vřelého přátelství nejsou u M. utlumeny ani carským terorem. Tím vším se "Pan Tadeáš" stal nejen uměleckým vrcholem M. tvorby i celé polské poesie 19. st., ale zároveň ideovým vyvrcholením tvorby polských romantiků a základním kamenem polského realismu. (Podle K. Krejčího) Zdroj anotace: Národní knihovna ČR
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.