Počet záznamů: 1
Malina, Jakub - Autor
Praha : Eminent, 2005 - 196 s. : il. (převážně barev.), portréty, mapy, faksim. ; 21 cm
ISBN 80-7281-202-5 (váz.)
orloje orloje orloje
Staré Město (Praha, Česko)
průvodceSignatura C 327.393 Umístění 913(437.311) - Praha Údaje o názvu Praha esoterická. Staroměstský orloj / Jakub Malina Část názvu Staroměstský orloj Záhlaví-jméno Malina, Jakub (Autor) Vyd.údaje Praha : Eminent, 2005 Fyz.popis 196 s. : il. (převážně barev.), portréty, mapy, faksim. ; 21 cm Provenience ISBN 80-7281-202-5 (váz.) Číslo nár. bibl. cnb001581261 Poznámky Podnázev části na tit. s.: průvodce historií a esoterním konceptem orloje Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík Předmět.hesla orloje - Česko * orloje - dějiny * orloje - esoterické aspekty * Staré Město (Praha, Česko) Forma, žánr průvodce Konspekt 681 - Přesná mechanika a přístroje. Hudební nástroje MDT (437.311) , (036) , 133 , 681.113.91 Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 913(437.311) - Praha Druh dok. KNIHY Ojedinělý průvodce se zabývá historií vzniku stavby a podává výklad esoterní symboliky, která v centru města, na veřejném místě, dosud nepoznána přečkala šest století. Na pozadí doby vlády »posledního zasvěceného císaře Svaté říše římské« Karla IV. přibližuje úroveň okultních znalostí pozdního středověku a jejich umělecké zachycení v architektuře, výtvarném umění i urbanistice celého města. Za vznikem pražského nachází tato kniha odkaz jedné z prvních uzavřených zasvěceneckých lóží, která do svých řad přijímala i laiky, tzv. pražské bratrstvo Obruč a kladivo, nad nímž měl záštitu sám král Václav IV., syn Karla IV. Výklad symboliky umožňuje datovat vznik stavby, jejíž dokumentace zmizela neznámo kde, přesněji než oficiální historická literatura. Symboliku pražského orloje vykládá autor jako v evropském dobovém kontextu unikátní model kosmu a jeho jednoty s člověkem jako jeho obrazem. Podrobně rozebírá i kosmologickou symboliku astronomických hodin a skryté motivy tvůrců architektonického i výtvarného řešení orloje. Dokládá, jak znalosti o vesmíru i člověku, které zveřejňují moderní esoterní školy a hnutí, zachycovala už řecká a egyptská mysteria, jejichž znalost byla na konci 14. století šířena po celé Evropě. Stavbu orloje vykládá v souvislostech místa a času vzniku. Přibližuje karolinský koncept Prahy nejen jako světské metropole světa, sídla císaře nazývaného druhým Konstantinem, ale také jako duchovního otisku Nebeského Jeruzaléma, města posmrtně zaslíbeného křesťanům. Na příkladu figur dvanácti apoštolů pak podává nejširší souvislosti iniciačních dějin v křesťanském světě. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1