Počet záznamů: 1  

Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Hons, Miloš, 1958- - Autor
    Vyd. 1. - Praha : Togga, 2013 - 142 s. : noty ; 21 cm
    ISBN 978-80-7476-028-0 (brož.)
    Musica viva
    20. století 1900-1939
     hudba  hudební kritika  hudební estetika  muzikologie
     monografie
    SignaturaC 352.157
    Umístění 78 - Hudba
    Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidickájen prezenčněC 352.157   
    Lidická ( příruční sklad )k vypůjčeníC 352.157 v1   

    Údaje o názvuBoj o českou moderní hudbu (1900-1939) / Miloš Hons
    Záhlaví-jméno Hons, Miloš, 1958- (Autor)
    Údaje o vydáníVyd. 1.
    Vyd.údajePraha : Togga, 2013
    Fyz.popis142 s. : noty ; 21 cm
    ISBN978-80-7476-028-0 (brož.)
    Číslo nár. bibl.cnb002463551
    Edice Musica viva (Togga)
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Předmět.hesla 20. století * 1900-1939 * hudba - Česko - 20. století * hudební kritika - Česko - 20. století * hudební estetika - Česko - 20. století * muzikologie - Česko - 20. století
    Forma, žánr monografie
    Konspekt78.01 - Muzikologie. Dějiny hudby
    MDT 78.01 , (437.3) , 78 , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru78 - Hudba
    Druh dok.KNIHY
    Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
    U počátků české moderní hudby stály dvě velké osobnosti, Bedřich Smetana dílem skladatelským a Otakar Hostinský činností vědeckou a kritickou. Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev. Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila. Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní. Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky. Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel Hoffmeister a Václav Štěpán. V jejich spisech a kritikách narůstal význam strukturní analýzy jako důležité součásti k posouzení umělecké hodnoty díla. Ve dvacátých letech pak došlo k rozpadu těchto skupin a Zich s Helfertem zásadně přehodnotili svůj počáteční zaujatý postoj. Ve společensky napjaté atmosféře třicátých let se začala kriticky projevovat mladá a ideologicky nezatížená generace v čele s Aloisem Hábou, Karlem Janečkem a Mirko Očadlíkem, reflektující i tvorbu skladatelů evropské avantgardy. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.