Počet záznamů: 1
Holba, Jiří, 1953- - Autor
Vydání první - 269 stran ; 22 cm
ISBN 978-80-7298-534-0
Oikúmené ;
kauzalita buddhismus indická filozofie buddhistická filozofie filozofické myšlení
monografieSignatura C 398.775 Umístění 24 - Buddhismus Údaje o názvu Kauzalita v buddhistickém myšlení / Jiří Holba Záhlaví-jméno Holba, Jiří, 1953- (Autor) Údaje o vydání Vydání první Nakladatel Praha : Oikoymenh, 2020 Fyz.popis 269 stran ; 22 cm ISBN 978-80-7298-534-0 Číslo nár. bibl. cnb003305151 Edice Oikúmené (OIKOYMENH) ; 204 Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky Jazyková pozn. Anglické resumé Předmět.hesla kauzalita * buddhismus * indická filozofie * buddhistická filozofie * filozofické myšlení Forma, žánr monografie Konspekt 22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus MDT 24 , 122 , 14:24 , 14(540) , 101.8 , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 24 - Buddhismus Druh dok. KNIHY V buddhistickém myšlení měla kauzalita vždy mimořádně důležitý soteriologický význam. S velmi specifickým a sofistikovaným konceptem kauzality přišel indický buddhistický mnich Nágárdžuna (asi 2. – 3. stol. n. l.), jeden z vůbec nejdůležitějších a nejvlivnějších filosofů v celé Asii. Prázdnota (śūnyatā) všech jsoucen, hlavní téma Nágárdžunova myšlenkového projektu, je velmi úzce spjata s kauzalitou, která je naprosto nezbytná pro naše chápání světa i života. Text obsahuje první český překlad a komentář 1. a 20. kapitoly jeho klíčového textu Kořenné pojednání o střední cestě (Mūlamadhyamakakārikā), které se týkají zkoumání kauzality. Nágárdžuna analýza se pokouší odhalit antinomickou a logicky rozpornou povahu teorie kauzality, která operuje se jsoucny, jež jsou obdařena neměnnou, samo-sebou jsoucí podstatou neboli vnitřní přirozeností (svabhāva). Nágárdžuna dochází k tomu, že žádné inherentní kauzální spojení mezi takovými jsoucny existovat nemůže. Kauzalita proto vposled není objektivním vztahem či metafyzickou silou spojující jsoucna, nýbrž vztahem konceptuálně vytvořeným, jenž by nemohl existovat bez naší konceptualizující mysli. Avšak i když kauzalita není žádným „cementem“ universa či fyzikální silou, přesto pro Nágárdžunu konvenčně existuje jako pragmatický pojmový konstrukt, jenž je základem pro naši každodenní praxi. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBUNačítání…
Počet záznamů: 1