Počet záznamů: 1
Legendy Židů
Ginzberg, Louis, 1873-1953 - Autor
563 stran ; 24 cm
ISBN 978-80-7684-069-0
Petr, Václav, - Překladatel
Bible. Agada
do 5. století př. Kr.
židovské legendy biblické postavy biblické události biblická hermeneutika biblická interpretace biblické texty midraše pseudoepigrafy rabínská literatura textová analýza literárněvědné rozbory
legendy náboženské texty komentovaná vydáníSignatura C 402.771/3 Umístění 26 - Judaismus Unifikovaný název Legends of the Jews. Česky Údaje o názvu Legendy Židů = Agadot ha-jehudim. 3 / Louis Ginzberg ; přeložil Václav Petr Souběž.n. Agadot ha-jehudim Záhlaví-jméno Ginzberg, Louis, 1873-1953 (Autor) Nakladatel Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2022 Fyz.popis 563 stran ; 24 cm ISBN 978-80-7684-069-0 Poznámky "Podle anglického originálu, přeloženého z německého rukopisu do angličtiny ..."--Rub titulní stránky Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy Dal.odpovědnost Petr, Václav, 1953- (Překladatel)
Předmět.hesla Bible. * Agada * do 5. století př. Kr. * židovské legendy * biblické postavy - do 5. století př. Kr. * biblické události - do 5. století př. Kr. * biblická hermeneutika * biblická interpretace * biblické texty * midraše * pseudoepigrafy * rabínská literatura * textová analýza * literárněvědné rozbory Forma, žánr legendy * náboženské texty * komentovaná vydání Konspekt 26 - Judaismus MDT 27-242 , 26-264-29 , 26-236.5 , 26-277.2 , 2-474-256-277 , 26-23 , 26-254.2 , 26-252/-253.8 , 26-254 , 801.73 , 82.09 , (0:82-343) , (0:82-97) , (0.072) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 26 - Judaismus Druh dok. KNIHY Třetí díl Legend Židů pojednává o „Mojžíšovi na poušti“. Louis Ginzberg v něm uplatnil i své mimořádné znalosti židovské symboliky. Sám říká: V době, kdy lid Izraele vyšel z Egypta – když se dům Jákobův odpoutal od lidu mluvícího cizí řečí –, stal se „Jákob svatostánkem Jeho a Izrael Jeho panstvím“. Židovská legenda se pokouší popsat, jak Boží svatostánek, náboženství Izraele a Jeho panství, tj. počátky Izraele jako národa, postupně vznikaly v období mezi exodem a vstupem do Svaté země. Mojžíš zde není popisován jen jako největší náboženský vůdce Izraele, ale i jako první vůdce národní; je „nejmoudřejším z moudrých, otcem proroků“, ale též „králem v zemi Ješurún, když shromažďovali se představitelé lidu spolu s izraelskými kmeny“. Odtud pramení Mojžíšovo jedinečné postavení v židovské legendě, na něž si nemůže činit nárok ani Abraham, přítel Boží, ani Šalomoun, nejmoudřejší z lidí, ani Elijáš, pomocník v čase nouze. Velké náboženské a národní instituce, jako šabat, svatostánek a mnoho dalších „Božích přikázání zjevených Mojžíšovi“, jsou s jeho životem a dílem bytostně svázány. Skrze zázrak s manou se posvěcení šabatu stalo Mojžíšovi existenční záležitostí a byl to v podstatě on, kdo vztyčil první svatostánek, stan setkávání. Mojžíšovo působení se proto ani zdaleka neomezuje na minulost, ale nedílně se pojí s každodenním během národního života. Je zřejmé, že lidová představivost využívá k propojování stávajícího stavu věcí s minulými událostmi nejpřirozenější možnou metodu – symboliku. V tomto svazku proto předkládáme množství symbolických výkladů konkrétních pravidel (např. symbolický význam svatostánku), jež tak docela do sféry legend nepatří. Leč život Mojžíšův, jak pojímán jest legendou židovskou, by byl žalostně neúplný, kdybychom hranici mezi legendou a symbolismem rozlišovali příliš přísně. S touto jedinou výjimkou se však tento díl způsobem uspořádání a prezentace materiálu neliší od předchozích svazků ničím. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1