Počet záznamů: 1
SYS 1349207 LBL 01474nam-a2200445-i-4500 003 CZ-CbJVK 005 20250206080837.4 007 ta 008 250128s2024----xr-----e------000-0-cze-d 020 $a 978-80-7530-521-3 $q (brožováno) 040 $a KLG001 $b cze $e rda 041 1-
$a cze $h ger 072 -7
$a 14 $x Filozofické systémy a hlediska $2 Konspekt $9 5 080 $a 141-021.364 $2 MRF 080 $a 128 $2 MRF 080 $a 111.82 $2 MRF 080 $a 111.61 $2 MRF 080 $a 2-184 $2 MRF 080 $a (0:82-83) $2 MRF 100 1-
$a Buber, Martin, $d 1878-1965 $7 jn19990009521 $4 aut 240 10
$a Daniel. $l Česky 245 10
$a Daniel : $b rozhovory o uskutečnění / $c Martin Buber ; z německého originálu Daniel: Gespräche von der Verwirklichung přeložila Mária Schwingerová 250 $a Vydání první 264 -1
$a Praha : $b Malvern, $c 2024 300 $a 101 stran ; $c 20 cm 336 $a text $b txt $2 rdacontent 337 $a bez média $b n $2 rdamedia 338 $a svazek $b nc $2 rdacarrier 520 3-
$a Raný spis Daniel. Die Gespräche von der Verwirklichung (1913) bývá charakterizován jako zárodečný odkaz na později diferencovaně rozvíjenou filosofii Já a Ty, kvůli stylu a celkovému vyznění je však vnímán spíše jako určitá ozvěna Hölderlinova Hyperiona a Nietzscheho Zarathustry. Podkladem pěti poeticko-filosofických dialogů, v nichž dominuje postava jménem Daniel je téma uskutečnění, realizace. Tento pojem se u Bubera dotýká uskutečňování se nestvořeného skrze stvořené, a zvláště jeho lidské reflexe prostřednictvím „odpovědí“, tj. činů. Podrobněji je rozvíjen v kapitolách o zaměření, skutečnosti, smyslu, polaritě a jednotě. Na protikladu k „orientovanosti“, „obeznámenosti“, což je přístup k životu opírající se o zděděné jistoty, autor líčí realizaci, která není uskutečňováním nějaké „ideje“ skrze lidské působení (jak bylo někdy mylně chápáno i Buberovo pojetí uskutečňování Boha), nýbrž činěním světa skutečným pro božskou přítomnost gottwirklich. K stavu mysli, jenž je jedním z předpokladů tohoto procesu, nás autor uvádí právě skrze iniciační možnosti dialogu, v němž se řeč dotýká podstaty. Účastníci vždy směřují k bodu prožitku smyslu toho, co vyslovili, i sebe sama v rozvinutí do vzájemnosti; k transformaci. Každý rozhovor je zasazen do konkrétního prostředí (hory, město, divadlo, zahrada, moře), které hraje roli světa, jenž je střídavě objektem i subjektem, vstupujícím do vědomí podstatným způsobem. Proces duševního sjednocování se popisuje v jednotlivých fázích (sestup do propasti chaosu, nalezení směru a sjednocení sil na základě jediného zaměření), přičemž významný je dynamický prvek. Součástí „přemostění“ propasti je setkání s „tisícijmennou i bezejmennou polaritou veškerého bytí“ a vytvoření duševní jednoty zevnitř této tenze. Východisko je následně spojeno s duševní aktivitou „zaměřování se“, kterou lze srovnat s činností stvoření na rozdíl od pasivního spočívání. Vzniklá jednota neexistuje jednou provždy, nýbrž neustále pokračuje a obnovuje se. I Království Boží je tak „královstvím nebezpečí a odvahy, věčného začínání a věčného stávání se, otevřeného ducha a hluboké realizace, královstvím posvátné nejistoty“. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788075305213 $2 Web obalkyknih.cz 650 07
$a filozofie dialogu $7 ph120222 $2 czenas 650 07
$a život $7 ph128022 $2 czenas 650 07
$a jednota $7 ph135772 $2 czenas 650 07
$a skutečnost $7 ph135610 $2 czenas 650 07
$a Bůh a člověk $7 ph116953 $2 czenas 655 -7
$a dialogy $7 fd132012 $2 czenas 700 1-
$a Schwingerová, Mária $7 xx0090445 $4 trl 910 $a CBA001 FMT BK Citace
Počet záznamů: 1