Number of the records: 1  

Zrcadlo a lampa


  1.  Abrams, M. H. 1912-2015 - Author
    Vyd. 1. - Praha : Triáda, 2001 - 383 s. ; 24 cm
    ISBN 80-86138-12-7
    Paprsek ;
      Procházka, Martin, - Translator - Author of afterword, colophon, etc.
    18.-19. století
     poetika  romantismus (literatura)  literární teorie
     studie
    Call numberC 305.108
    Umístění 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Zrcadlo a lampa
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 305.108   

    Title statementZrcadlo a lampa : romantická teorie a tradice estetického myšlení / Meyer Howard Abrams ; [přeložil a doslov napsal Martin Procházka]
    Main entry-name Abrams, M. H. (Meyer Howard), 1912-2015 (Author)
    Edition statementVyd. 1.
    Issue dataPraha : Triáda, 2001
    Phys.des.383 s. ; 24 cm
    ISBN80-86138-12-7
    National bibl. num.cnb001036321
    Edition Paprsek (Triáda)
    NoteEdiční poznámka Zuzana Dětáková a Martin Procházka. Přeloženo z angličtiny
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje rejstřík
    OriginalMirror and the lamp
    Another responsib. Procházka, Martin, 1953- (Translator) (Author of afterword, colophon, etc.)
    Subj. Headings 18.-19. století * poetika - Anglie - 18.-19. století * romantismus (literatura) - Anglie * literární teorie - Anglie - 18.-19. století
    Form, Genre studie
    Conspect82 - Literatura. Literární život
    UDC 82.0 , 82.02 , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Document kindBOOKS
    Zrcadlo a lampa
    Hlavní pozornost je upřena na anglickou teorii literatury a částečně i k jiným druhům umění v první polovině 19. stol. Důraz spočívá na celkové orientaci, podle níž lze správně určit romantickou teorii. Jsou pojednávány anglické romantické přístupy v širokém myšlenkovém kontextu výrazných osobností světového myšlení o literatuře. Autor, vyznamný profesor na Cornellově universitě v Ithace (stát New York),se pohybuje volně v čase: zpět k řeckým a římským počátkům estetického myšlení až k literárněkritickým názorům, s nimiž se běžně setkáváme dnes. Zároveň se snaží zjišťovat původ důležitých romantických myšlenek nejen z předchozího vývoje estetiky, ale řady dalších oborů. Metaforický název díla vyjadřuje protiklady lidského ducha. Odraz vnějšího světa ve vědomí a na straně druhé zdroj světla, které spoluvytváří vnímanou realitu. Obnažování skrytých analogií umožňuje vidět určitá fakta v objevné perspektivě. Abramsovy analýzy evropského romantismu ukazují především převratný význam Wordsworthovy a Coleridgeovy poezie a estetiky, v níž spatřuje základ přeměny mechanistického pojetí umění v organistické. Nelze však přehlédnout, že je autor velmi kritický k formalismu,strukturalismu a dalším proudům poslední třetiny 20.stol.(viz Bloom, Deleuze, Derrida, Hartman aj). Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.