Number of the records: 1
Apeiron Anaximandra z Mílétu
Kočandrle, Radim, 1975- - Author
1. vyd. - Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni ; Praha : Epocha, 2011 - 124 s. ; 22 cm
ISBN 978-80-261-0048-5 (Západočeské univerzita : váz.), ISBN 978-80-7425-096-5 (Epocha : váz.)
Anaximandros z Milétu, asi 610 př. Kr.-546 př. Kr.
7.-6. století př. Kr.
řecká antická filozofie filozofie přírody kosmologie
studieCall number C 355.325 Umístění 14(3) - Antická filozofie Title statement Apeiron Anaximandra z Mílétu / Radim Kočandrle Main entry-name Kočandrle, Radim, 1975- (Author) Edition statement 1. vyd. Issue data Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni ; Praha : Epocha, 2011 Phys.des. 124 s. ; 22 cm ISBN 978-80-261-0048-5 (Západočeské univerzita : váz.) 978-80-7425-096-5 (Epocha : váz.) National bibl. num. cnb002413676 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík Language note Anglické resumé Subj. Headings Anaximandros z Milétu, asi 610 př. Kr.-546 př. Kr. * 7.-6. století př. Kr. * řecká antická filozofie - 7.-6. století př. Kr. * filozofie přírody - starověké Řecko * kosmologie - starověké Řecko Form, Genre studie Conspect 14(3) - Antická, starověká filozofie UDC 14(38) , 113/119 , (38) , (048.8) Country Česko Language čeština URL http://web.flu.cas.cz/scan/323507323.pdf Ve volném výběru 14(3) - Antická filozofie Document kind BOOKS Jedním z nejtemnějších termínů archaické filosofie je bezesporu to apeiron, "bezmezno". Anaximandros z Mílétu tak měl podle tradice nazvat počátek a prvek všeho. Ačkoli byla otázka po počátku myslitelům archaické doby blízká, v obecném povědomí je poplatná až Aristotelovu pojetí příčin. Aristotelés přitom Anaximandra s to apeiron téměř nespojuje a dochované texty ukazují panující nejistotu v tom, co mělo představovat. Studie rozvádí, že samotný termín nemusí být autentický a upozorňuje na spojení fysis apeiros, "bezmezná přirozenost", které mohlo vyjadřovat sílu a moc přírody vedoucí ke vzniku a zániku. Pokud Anaximandros vysvětloval vznik oddělováním protikladů, je možné, že to apeiron zastupovalo možnost každé diference, jako pozadí "jednoty protikladů". Bezmezná síla přírody se přitom prolíná s časem, který vede až k uvážení vlivu východních tradic na Anaximandrovo myšlení. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1