Number of the records: 1
Hrčková, Naďa, 1939- - Author
Vyd. 1. - V Praze : Ikar, 2005 - 167 s., [8] s. příl. : il., noty, faksim. ; 24 cm + 1 CD
ISBN 80-249-0524-8
Daněk, Petr, - Translator
dějiny hudby středověká hudba
monografieCall number C 318.995/1 Umístění 78 - Hudba Title statement Dějiny hudby. I., Evropský středověk / Naďa Hrčková ; [ze slovenského originálu ... přeložil Petr Daněk] Additional Variant Titles Evropský středověk Main entry-name Hrčková, Naďa, 1939- (Author) Edition statement Vyd. 1. Issue data V Praze : Ikar, 2005 Phys.des. 167 s., [8] s. příl. : il., noty, faksim. ; 24 cm + 1 CD ISBN 80-249-0524-8 National bibl. num. cnb001492106 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii Original Dejiny hudby. I., Európsky stredovek Another responsib. Daněk, Petr, 1957- (Translator)
Subj. Headings dějiny hudby - Evropa * středověká hudba Form, Genre monografie Conspect 78.01 - Muzikologie. Dějiny hudby UDC (4) , 78 , 78.01 Country Česko Language čeština Ve volném výběru 78 - Hudba Document kind BOOKS Autorka šestidílné edice Dějiny hudby, univerzitní profesorka hudební vědy Naďa Hrčková, působila o roku 1962 na katedře hudební vědy Filozofické fakulty Kniha je ojedinělou příručkou pro milovníky hudby a zájemce o její historii. Podobný typ literatury u nás na trhu v současnosti chybí. Jde o první svazek šestidílné edice Dějin hudby. Naďa Hrčková, která se hudební vědě věnuje soustavně od roku 1962, se ujala nelehkého úkolu seznámit čtenáře s vývojem hudebních forem v evropském prostředí a s nejvýznamnějšími osobnostmi, jež přispěly k rozvoji hudební teorie i praxe, včetně skladatelů. Zvolila formu výkladu, přehledně graficky členěného a doprovázeného margináliemi, což jistě ocení zejména studenti. První díl je věnován období středověku (v následující knize, jejíž vydání se připravuje, se autorka zabývá hudbou v období renesance). Výklad postupuje chronologicky od raného křesťanského bohoslužebného zpěvu, počátky liturgie a její způsoby přes gregoriánský chorál, neliturgický a světský jednohlas vrcholného středověku, goliardské písně, kondukty, chanson de geste, písně trubadúrů, truvérů, minnesängrů, počátky a rozvoj vícehlasu až po ars nova ve Francii a Itálii. Poslední období přináší nové impulsy, je výrazem změn v estetickém názoru na hudbu a předjímá již kulturu renesance. Průběžně autorka popisuje vývoj notace, související úzce s vývojem hudebních forem, a vysvětluje důležité pojmy. Jedna z kapitol pojednává i o anglické vážné hudbě, jejíž charakter se poněkud liší od hudby na kontinentě. Uvedeni jsou také teoretici a první známí evropští skladatelé. Příručka je doprovázena četnými příklady, dobovými ilustracemi, historickými přehledy a výběrem odborné literatury. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1