Number of the records: 1
Foletti, Ivan, 1980- - Author
1. vydání - 109 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 20 cm
ISBN 978-80-7485-199-5, ISBN 978-80-210-9425-3
Parva convivia ;
Meinecke, Katharina, - Author Pala, Karel, - Translator
4.-8. století
římské antické umění raně křesťanské umění islámské umění ikonografie duchovní vůdci osobnost v dějinách vůdčí osobnost umělecké náměty
studieCall number C 391.817 Umístění 72/76 - Výtvarné umění obecně Uniform title Faces and bodies, past and present. Česky Title statement Jupiter, Kristus, chalífa : obrazy mocných a zrození středověku (IV.-VIII. století) / Ivan Foletti, Katharina Meinecke ; z anglického originálu Faces and bodies, past and present: from Serapis to Christ and the Caliph přeložil Karel M. Pala Main entry-name Foletti, Ivan, 1980- (Author) Edition statement 1. vydání Publication Brno : Books & Pipes : Masarykova Univerzita, 2019 Phys.des. 109 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 20 cm ISBN 978-80-7485-199-5 978-80-210-9425-3 National bibl. num. cnb003155621 Edition Parva convivia ; 5 Note Vydáno ve spolupráci s Centrem raně středověkých studií při Semináři dějin umění Masarykovy univerzity Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii a rejstřík Another responsib. Meinecke, Katharina, 1979- (Author)
Pala, Karel, 1963- (Translator)
Subj. Headings 4.-8. století * římské antické umění - Středozemní moře (oblast) - 4.-8. století * raně křesťanské umění - Středozemní moře (oblast) - 4.-8. století * islámské umění - Středozemní moře (oblast) - 4.-8. století * ikonografie - Středozemní moře (oblast) - 4.-8. století * duchovní vůdci * osobnost v dějinách * vůdčí osobnost * umělecké náměty Form, Genre studie Conspect 7.01/.09 - Umění UDC 7.032(37) , 7.033.1 , 7.033.3 , 7.04 , 2-37 , 930.1 , 316.46/.47 , (4-12/-14) , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 72/76 - Výtvarné umění obecně Document kind BOOKS Pohanský bůh Jupiter Serapis, Ježíš Kristus a muslimský chalífa – jejich tváře jsou si překvapivě blízké. Autoři se pozastavují nad tímto zdánlivým paradoxem a ptají se: Proč vypadají „úhlavní nepřátelé“ téměř stejně? Odpovědi hledají nejprve v konkrétních historických okolnostech – v dramatickém pádu Serapea v Alexandrii, v prosazení křesťanství jako státního náboženství či v dobytí Sýrie Umajjovci. Samotný způsob, kterým vítězové doslova „kradou“ tváře poraženým však sahá ještě hlouběji do historie, do doby kmenů a šamanů, kdy byl rituál s maskou nepřítele přípravou na boj či oslavou vítězství. Moudrý vládce ale nemůže být ten, který poražené příliš ponižuje. Co kdyby přejímání tváře vyjadřovalo též snahu ukázat inkluzi a kontinuitu? Pohled do daleké minulosti ukazuje, jak jsou obrazy mocné a jak důležité je jim rozumět. Upozorňuje též na společné kořeny středomořských civilizací, z nichž – v napětí mezi střety a kontinuitou – vyrostla evropská kultura. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1