Number of the records: 1
Antimodernisté
Olič, Jiří, 1947- - Author
Vyd. 1. - Praha : Arbor vitae ; Olomouc : Muzeum umění, 2009 - 195 s. : il. (převážně barev.) ; 24 cm
ISBN 978-80-87164-24-2 (Arbor vitae : brož.), ISBN 978-80-87149-32-4 (Muzeum umění Olomouc : brož.)
Muzeum umění (Olomouc, Česko)
1889-1948
české výtvarné umění moderní umění umělecké sbírky
Olomouc (Česko)
katalogy výstavCall number C 359.066 Umístění 72/76 - Výtvarné umění obecně Title statement Antimodernisté / Jiří Olič Main entry-name Olič, Jiří, 1947- (Author) Edition statement Vyd. 1. Issue data Praha : Arbor vitae ; Olomouc : Muzeum umění, 2009 Phys.des. 195 s. : il. (převážně barev.) ; 24 cm ISBN 978-80-87164-24-2 (Arbor vitae : brož.) 978-80-87149-32-4 (Muzeum umění Olomouc : brož.) National bibl. num. cnb001997814 Note Vydáno ke stejnojmenné výstavě v Muzeu moderního umění (10.9.2009-10.1.2010) Language note Anglické resumé Another responsib. Muzeum moderního umění (Olomouc, Česko) (Other)
Subj. Headings Muzeum umění (Olomouc, Česko) * 1889-1948 * české výtvarné umění - 19.-20. století * moderní umění - Česko * umělecké sbírky - Česko * Olomouc (Česko) Form, Genre katalogy výstav Conspect 72/76 - Výtvarné umění UDC 72/76(437.3) , 7.036/.038 , 72/76:069.5 , (437.3) , (083.824) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 72/76 - Výtvarné umění obecně Document kind BOOKS Název Antimodernisté není spekulativní, vyjadřuje jen prostý fakt, konstatování, že v logické posloupnosti existovali nejdříve modernisté a teprve po nich antimodernisté. Neexistovaly dvě skupiny, ale pouze jednotlivci, osobnosti více či méně výrazné - umělci, jejichž tvorba procházela nejrůznějšími peripetiemi a proměnami vývoje, v jehož rámci termíny moderní a nemoderní neměly nikdy platnost absolutní. Tradice moderny začala skandály již v šedesátých letech 19. století (Manet) a obdobně pokračovala, zejména ve století následujícím, kterému se s oblibou říkalo moderní. Do českých zemí přišla moderna s malým zpožděním, ale poměrně rychle zde zapustila kořeny. Mimo jiné vyvolala také nálady antimodernistické a tomu odpovídající uměleckou tvorbu, jež se žádnými modernistickými poučkami, dogmaty a manifesty neřídila. Kromě slavných jmen přináší kniha i ukázky výtvarné práce osobností málo známých. Upozorňuje na fakt, že ve slovnících, monografiích a učebnicích se od určité doby jako reprezentativní a důležité objevovalo především umění moderní. Poukazuje rovněž na zpolitizování umění a kultury, k čemuž dospěla avantgarda, nejagresivnější část moderny. Svět umění měl být rozdělen na část pokrokovou a reakční. Tato obrazová publikace se tak stává jedním z prvních příspěvků, jež se snaží s potřebným nadhledem vnést do uměleckohistorické literatury pohledy a soudy vyváženější a někdy i spravedlivější. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1