Number of the records: 1  

Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Hons, Miloš, 1958- - Author
    Vyd. 1. - Praha : Togga, 2013 - 142 s. : noty ; 21 cm
    ISBN 978-80-7476-028-0 (brož.)
    Musica viva
    20. století 1900-1939
     hudba  hudební kritika  hudební estetika  muzikologie
     monografie
    Call numberC 352.157
    Umístění 78 - Hudba
    Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidickájen prezenčněC 352.157   
    Lidická ( příruční sklad )k vypůjčeníC 352.157 v1   

    Title statementBoj o českou moderní hudbu (1900-1939) / Miloš Hons
    Main entry-name Hons, Miloš, 1958- (Author)
    Edition statementVyd. 1.
    Issue dataPraha : Togga, 2013
    Phys.des.142 s. : noty ; 21 cm
    ISBN978-80-7476-028-0 (brož.)
    National bibl. num.cnb002463551
    Edition Musica viva (Togga)
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Subj. Headings 20. století * 1900-1939 * hudba - Česko - 20. století * hudební kritika - Česko - 20. století * hudební estetika - Česko - 20. století * muzikologie - Česko - 20. století
    Form, Genre monografie
    Conspect78.01 - Muzikologie. Dějiny hudby
    UDC 78.01 , (437.3) , 78 , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru78 - Hudba
    Document kindBOOKS
    Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)
    U počátků české moderní hudby stály dvě velké osobnosti, Bedřich Smetana dílem skladatelským a Otakar Hostinský činností vědeckou a kritickou. Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev. Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila. Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní. Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky. Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel Hoffmeister a Václav Štěpán. V jejich spisech a kritikách narůstal význam strukturní analýzy jako důležité součásti k posouzení umělecké hodnoty díla. Ve dvacátých letech pak došlo k rozpadu těchto skupin a Zich s Helfertem zásadně přehodnotili svůj počáteční zaujatý postoj. Ve společensky napjaté atmosféře třicátých let se začala kriticky projevovat mladá a ideologicky nezatížená generace v čele s Aloisem Hábou, Karlem Janečkem a Mirko Očadlíkem, reflektující i tvorbu skladatelů evropské avantgardy. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.